شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

راه های درمان جوش های چرکی

وبلاگ مجله سلامتی و پزشکی با انتشار بروزترین اخبار این حوزه قصد در ارتقا سطح سلامت عمومی جامعه دارد.

راه های درمان جوش های چرکی

۴۵۲ بازديد
وقتی صحبت از چرک می‌شود، این ضرب‌المثل لاتین به ذهن می‌رسد: وقتی چرک می‌بینید، آن را تخلیه کنید.
آه، چرک! وقتی یک جوش سر سفید روی صورت تان ظاهر می‌شود یا بریدگی‌ ای دارید که از آن یک ماده‌ی سبز تراوش می‌کند، با چرک روبرو شده‌اید. زشت است، نه؟
چه باور کنید چه نکنید، چرک شیوه‌ی بدن شما برای مقابله با عفونت است. از نوع خاصی از گلبول های سفید به نام نوتروفیل تشکیل شده که به باکتری‌های مضر حمله کرده و آنها را از بین می‌برد. پس هرچند که ظاهر ناخوشایندی دارد، اما بدن تان بدون آن به سختی درمان می‌شود.
هرچه می‌خواستید (و چیزهایی که شاید نمی‌خواستید) درباره‌ی چرک بدانید:
چطور آن را تشخیص دهیم؟
چرک می‌تواند به غلظت چسب مایع بوده یا غلیظ‌تر مثل خمیر باشد. می‌تواند سفید، سفید مایل به زرد، زرد، قهوه‌ای مایل به زرد یا سبز باشد.
چرا این همه چرک؟
وقتی بدن شما یک عفونت تشخیص می‌دهد چه اتفاقی می‌افتد؟
سیستم ایمنی بدن وارد عمل می‌شود. گلبول های سفید به نام ماکروفاژها آژیر خطر را به صدا در می‌آورند، سیتوکین‌ها، مولکول های پروتئینی سیگنالینگ سلولی را تحریم می‌کند.
دیگر گلبول های سفید خون، موسوم به نوتروفیل‌ها وظیفه‌ی مقابله با باکتری‌های بالقوه مضر و قارچ ها را دارند. آنها در جریان خون آزاد شده و به سمت عفونت می‌روند.
برخی دانشمندان معتقدند که نوتروفیل‌ها در کمتر از یک ساعت به هدف می‌رسند. در طول مقابله صدها هزار نوتروفیل می‌میرند. نوتروفیل‌های مرده در واقع چیزی هستند که شما به صورت چرک می‌بینید. آنها همزمان که سیستم ایمنی شما با تلاش بی‌وقفه همه‌ی باکتری‌ها را می‌کشد، جایگزین می‌شوند.
هرچه نوتروفیل‌ها بیشتر باشند -همان طور که حدس زدید- چرک بیشتری ایجاد می‌شود.
بدن من چرک کرده؛ حالا چه کار کنم؟
هم خبر خوبی است هم خبر بدی. خبر بد؟ شما دچار عفونت شده‌اید. خبر خوب؟ بدن شما کاملا بر شرایط کنترل دارد.
اینکه بعد از این چه کار کنید بستگی به این دارد که کجا چرک کرده و اینکه در محل التهاب چه اتفاقی می‌افتد.
جوش: آنها را فشار ندهید!
با جوش های کوچک، بدن شما اغلب به تنهایی به خروج چرک رسیدگی می‌کند. از یک لیف حمام برای باز کردن منافذ پوست استفاده کنید و به آرامی چرک را بدون فشردن پوست خود خارج کنید. وقتی چرک، اوهوم، خارج شد یک کرم آکنه ضد باکتری بدون نسخه استفاده کنید تا مطمئن شوید باکتری اضافی در آن باقی ‌نمانده باشد.
جوش های بزرگ، متورم و دردناک داستان دیگری دارند. سعی نکنید چرک را با فشار دادن خارج کنید، چون این کار وضع را بدتر می‌کند. اگر اغلب از این جوش ها دارید، به طوری که احساس می‌کنید زندگی شما را مختل کرده‌اند، به پزشک مراجعه کنید.
حقایقی در مورد زخم ها!
وقتی صحبت از زخم می‌شود، چرک ایجاد شده می‌تواند به دیگر افراد و دیگر اعضای بدن تان که با آن در تماس هستند سرایت کند.
برای بیشتر افراد، نیازی به گفتن این مساله نیست، اما باید بعد از هر بار مراقبت از زخم خود یا دیگران دست های خود را بشویید. همیشه زخم های باز را با باند بپوشانید، به این ترتیب چرک ناخوشایند به جاهای دیگر سرایت نمی‌کند.
اگر زخم مقدار زیادی چرک دارد و قرمز شده و گرم و سفت شده به اورژانس بروید. در بیشتر موارد، دکتر برایتان یک دوره آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند که به سرعت مشکل را برطرف می‌کند.
چرک: گاهی آن را می‌بینید، گاهی نه!
بدن شما گاهی چرکی تولید می‌کند که نمی‌توانید آن را ببینید. عفونت گوش می‌تواند در کانال گوش آزاد شود. آبسه‌ی چرک در اعضای بدن -می‌دانیم ناخوشایند است- می‎‌تواند نشانه‌ی مشکلات جدی باشد. و دیدن چرک در ادرار؟ سلام! عفونت مثانه!
در تمام این شرایط، منتظر عواقب بودن بهترین کار نیست. بله، چرک به طور کلی به این معناست که بدن شما به بهترین شکلی که می‌داند در حال مقابله با چیزی است، اما رفتن به پزشک تنها راه است که مطمئن شوید که بدن تان بر مشکلات مسلط است.
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.